Screening kolorektálního nádoru

GASTROENTEROLOGIE: SCREENING KOLOREKTÁLNÍHO NÁDORU

Česká republika patří mezi země s vysokým výskytem nádorů tlustého střeva a konečníku.

Ministerstvo zdravotnictví ČR dlouhodobě usiluje o zajištění včasné diagnózy a náležité léčení těchto onemocnění.

Chcete se zapojit do screeningu? Chcete se nechat vyšetřit? Máte potíže (krev ve stolici)?

Kolorektální screening – prevence – je určen pacientům, kteří nemají žádné potíže a nemají rodinné dispozice k tomuto onemocnění. Je založen na pravidelných testech okultního krvácení do stolice nebo na primární screeningové kolonoskopii.

Lidé ve věku 50-54 let by si měli jednou ročně udělat test okultního krvácení do stolice. Tento test je běžně k dispozici u praktických lékařů nebo gynekologů a jeho provedení je zcela nenáročné a bezbolestné. V praxi obnáší pouze odběr vzorku stolice, ve kterém lze následně chemicky odhalit pouhým okem neviditelné stopy krve. Test si provádíte v klidu domova sami.

Lidé starší 55 let mohou buď pokračovat v pravidelných testech okultního krvácení do stolice (doporučováno jednou za dva roky), nebo se mohou rozhodnout pro primární screeningovou kolonoskopii, kterou postačí provést jednou za deset let.

Screeningovou kolonoskopii provádí kvalifikovaný gastroenterolog. Celá procedura obvykle trvá kolem dvaceti minut. Výsledek byste se měli dozvědět ihned, nebo do několika dní (bylo-li nutné vzít vzorky).

V tomto případě se objednejte do chirurgické nebo gastroenterologické ambulance na recepci Kliniky Dr. Pírka na tel: 326 332 991.

Pokud máte potíže jako je:

• Změna pravidelnosti stolice
  • Průjem nebo zácpa
  • Krev ve stolici
  • Stolice odchází v úzkém proužku
  • Další zažívací potíže (nadýmání, pocit plnosti, křeče, zvracení)
  • Bolestivý odchod větrů
  • Pocit nedokonalého vyprázdnění střeva
  • Ztráta hmotnosti
  • Únava

navštivte chirurgickou nebo gastroenterologickou ambulanci, informujte se na recepci Kliniky Dr. Pírka na tel: 326 332 991

Screening kolorektálního nádoru